آواآوا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 14 روز سن داره

پاداش بهشتی من

شنوايي در جنين

1391/4/11 22:30
نویسنده : مریم
1,338 بازدید
اشتراک گذاری

شنوايي پيوند صوتي ميان شما و نوزادتان و پلي براي ياد گيري و ايجاد ارتباط با دنياي خارج است.  بررسي و بازيابي اصوات، به حرف آمدن و تسلط بر ادبيات و گستردگي دايره لغات را ايجاد ميكند .شنوايي پيش از تولد به منزله خط تلفني است كه مكالمات خوانوادگي را ممكن ميسازد .

در هنگام تولد شنوايي كامل ترين حس جنين است و سلول هاي شنوایي كاملا شكل گرفته اند . جنين از 18 هفتگي ميشنود،در 28 هفتگي نسبت به صدا واكنش و حتي عكس العمل عضلاني نشان ميدهد. يكي از اولين علايم شنوايي در جريان پخش موسيقي براي جنين هاي 4 تا 5 ماهه در زايشگاه مادران لندن به اثبات رسيد.موسيقي بتهوون -برامس- راك تند آنها را بيقرار ميكرد و موسيقي ويوالدي و موتزارت به آنها آرامش ميداد.

جنين ها به ما ميگويند كه از صداهاي خيلي بلند خوششان نميآيد ولي نه آنكه خواستار سكوت باشند.
در گريه نگاري از نوزادان دكتر هنري ترابي در استكهلم كشف كرد كه نوازادان در نوع گريه خود داراي لهجه هستند كه آنرا از گويش مادر در هنگام حاملگي مي آموزند.

در دوران حاملگي جنين براي شنيدن صداي مادر مجهز تر است چون صداي مادران ريز تر است و صداي پدران بم تر .بخش هاي مربوط به شنيدن صداهايي با فركانس بالاتر تا پيش از تولد كاملا رشد كرده اند ولي بخشهاي شنيدن صداهاي بم تا قبل از سن بلوغ به درستي تنظيم نميشوند.

جنين به دو وسيله ميشنود
1.رساناي هوايي (صوت از خارج وارد بدن شود و شنيده شود)
2.رساناي استخواني ( لرزه هاي صوت از طريق حلق و ناي از طريق اعضاي داخلي به جنين ميرسد و رحم اتاقك صدا تبديل ميشود.
جنين بيشتر از طريق رساناي استخواني ميشنود پس هر چه مادر ميگويد براي جنين مفهوم تر است .

پدر هاي عزيز براي صحبت كردن با جنین بايد دهان را در نزديكي شكم مادر قرار دهند و شمرده و زير صحبت كنند. اگر صداي شما خيلي زير -خشمگين -اضطراب آور باشد ممكن است كودك ياد بگيرد از آن بترسد يا آنرا تكرار كند. ليكن بيشترين صدايي كه جنين شما ميشنود صداي قلب شماست.شما با آرامش خود صدايي ملايم را براي او ايجاد ميكنيد ولي اگر دايما مضطرب باشيد كودك از طريق صداي قلب و هماهنگي با ترشح آدرنالين در خون شما دايما مضطرب است .جنين از صداهاي ناگهاني مثل خوردن در به هم و .... به شدت ميترسد .

از هفته 18 به بعد با همسرتان دعوا نكنيد چون جنین ميشنود و تحقيقات نشان داده ضربان قلب جنین در هنگام دعواي پدر و مادر تا 2 برابر شده، حتي گزارش سقط جنين پس از دعواي سخت هم شده است.

پروفسور سلك آزمايش معروفي را به صورت پخش صداي ضربان قلب در شيرخوارگاه يك بيمارستان ترتيب داد.
او مقدار غذاي مصرفي و ميزان اضافه وزن كودكان را تحت نظر گرفت.براي يك گروه از نوزادان صداي ضربان قلب با صداي طبيعي 72 ضربه در دقيقه پخش ميشد .او واكنش هاي قابل سمع آنها را با ميكروفن ضبط ميكرد .
وي نتيجه را با عملكرد گروه مشابه كه ضربان قلب را نشنيده بودند مقايسه كرد .70 درصد نوزاداني كه ضربان قلب را شنيده بودند با مصرف غذاي يكسان وزن بيشتري پيدا كرده بودند .آنها همچنين بهتر به خواب ميرفتند و كمتر گريه ميكردند. همه اين اتفاقات به خاطر اين بود كه آنها در دوران جنيني به صداي قلب مادر عادت كرده بودند و اين صدا در صورت آرامش مادر برايشان آرامبخش بود.
در آزمايشي ديگر سالك مدتي صدايي با ضربان 128 ضربه در دقيقه پخش كرد .نوزادان نتوانستند تحمل كنند آنها به قدري ناراحت شدند كه ناگزير آزمايش متوقف شد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)