آواآوا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه سن داره

پاداش بهشتی من

كمبود آهن در دوران بارداري ضريب هوشي كودك را كاهش مي‌دهد

1391/4/11 22:18
نویسنده : مریم
312 بازدید
اشتراک گذاری

خبرگزاري فارس: يك متخصص تغذيه گفت: كمبود آهن كه مي‌تواند منجر به كم‌خوني شود و مي‌تواند ضريب هوشي كودك را كاهش مي‌دهد.

 

سعيد حسيني در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: عوارض دوران بارداري براي مادر شامل تهوع، يبوست، ترش كردن با سوزش سر معده، اضافه وزن زياد و طبعات اين اضافه وزن براي مادر و جنين خواهد بود.
وي گفت: تهوع و استفراغ كه معمولاً در سه ماهه اول بارداري هنگام صبح بيش‌تر است كه مي‌توان با پرهيز از خوردن غذاهاي بودار، پرهيز از مصرف غذاهاي آبكي، ترجيحاً مصرف غذاهاي خشك مثل قدري بيسكويت يا نان تست به خصوص قبل از برخاستن از رختخواب و مصرف كم‌تر در هر وعده از غذا و افزايش تعداد دفعات بيش‌تر مصرف غذا، پرهيز از غذاهاي پرچرب، نفاخ، حاوي ادويه زياد، كافئين و مصرف نوشيدني همراه غذا كنترل كنيد.
اين متخصص تغذيه افزود: يبوست در اواخر دوران بارداري شايع‌تر است و بيش‌تر به دليل فشار ناشي از جنين و رحم بر لوله گوارش است. مي‌تواند با مصرف مايعات بيش‌تر، ميوه‌ها، سبزي‌هاي بيش‌تر، خوردن نان‌هاي حاوي سبوس برطرف شود. براي پرهيز از سوزش سر معده افزايش تعداد وعده‌هاي غذايي و مصرف كم‌تر در هر وعده است. همچنين آهسته خوردن غذا و عدم دراز كشيدن بلافاصله پس از مصرف غذا كنترل مي‌شود.
حسيني اضافه كرد: براي پرهيز از اضافه وزن‌ مادر بايد بداند كه نياز چنداني به افزايش وزن در 3 ماهه اول بارداري نيست اما پس از آن مي‌تواند در صورتي كه قبل از بارداري وزن طبيعي دارد حدود‌ 5/11 تا 16 كيلو اضافه وزن پيدا كند تا اثر فشار خون و ديابت دوران بارداري پيشگيري كند.
وي افزود: مادر باردار مانند دوران غير‌بارداري بايد تغذيه مناسب حاوي تمام گروه‌هاي غذايي با رعايت اصل تنوع و تعادل مصرف كند اما در دوران بارداري نياز به پروتئين حدود 10 تا 16 گرم افزايش مي‌يابد. از خوردن غذاهاي نفاخ، پر ادويه و پرچربي پرهيز كنند. از آشاميدن مواد الكي پرهيز كامل، نوشيدن قهوه (بيش از 4 فنجان)‌، نوشيدني‌هاي كولا و از پرهيز نسبي كند.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: نقش آهن پيشگيري از كمبود آن و كم‌خوني ناشي از آهن است كه مي‌تواند در صورت شديد بودن بر مادر و جنين اثر منفي داشته باشد. اما مصرف اسيد فوليك عمدتاً به دليل پيشگيري از نقص لوله عصبي در جنين است كه بايد از طريق مصرف قرص اسيد فوليك از 3 ماه قبل از بارداري تا پايان ماه دوم بارداري مصرف شود.
وي افزود: ‌بهترين منابع غذايي آهن گوشت، مرغ و ماهي است علاوه بر آن زرده تخم مرغ و حبوبات مثل عدس‌، لوبيا، سبزي‌ها مثل جعفري، اسفناج، انواع خشكبار مثل توت خشك، انجير، كشمش، خرما و انواع غذاي مثل پسته‌، بادام، فندوق و گردو از منابع خوب آهن را مي‌توان نام برد.
حسيني گفت: نياز به ويتامين‌هاي گروه B خصوصا B6 هم زياد مي‌شود كه با افزايش مصرف مواد حاوي آن از طريق تغذيه مناسب تأمين مي‌شود و الزامي به مصرف مكمل نيست.منابع خوب ويتامين B6 را مي‌توان گوشت قرمز، غلات كامل (به ويژه گندم)،‌سبزي‌ها و مغزها (پسته،‌بادام، فندوق) نام برد.
وي افزود: ويتامين‌هاي A.D.E هم براي رشد كودك مهم هستند اما اينها چون از طريق غذاي مناسب مي‌توانند تأمين شوند. الزامي به مصرف مكمل ندارند و در صورت مصرف مكمل بايد به مصرف زيادي آن‌ها توجه شود چون مي‌توانند ايجاد مسموميت كنند چرا كه زيادي آن‌ها در بدن تجمع كرده و دفع نمي‌شوند.
اين متخصص تغذيه گفت: تغذيه صحيح در تمام دوران‌ها يكسان است. مبتني بر اصل تعادل و تنوع و تناسب است اما در دوران شيردهي نياز مادر به بعضي مواد افزايش مي‌يابد كه اين افزايش نياز انرژي 500 كيلو كاري در روز است كه اين افزايش نياز اگر درست تأمين شود و نيازهاي افزايش يافته مثل پروتئين و كلسيم را نيز جبران خواهد كرد و مادر شيرده الزامي به مصرف مكمل غذايي ندارد.
حسيني افزود: مادران باردار انرژي دريافتي‌شان را هم افزايش ندهند. به دليل اين كه دچار اضافه وزن مي‌شوند. اضافه وزن دوران بارداري تا حدي ذخيره براي دوران شيردهي را تأمين مي‌كند.
اين متخصص تغذيه گفت: مصرف بعضي غذاها و افزايش هوش كودك وجود ندارد اما كمبود بعضي مواد مثل كمبود آهن كه مي‌تواند منجر به كم خوني شود و مي‌تواند ضريب هوشي كودك را كاهش دهد با تغذيه مناسب مي‌توانيد همه نيازهاي كودك را فراهم كنيد و نگراني كمبود خاصي را نداشته باشند.
وي اضافه كرد: تغذيه در 3 ماهه اول بارداري تغيير چنداني با قبل از بارداري نمي‌كند به جز اين كه مادر در دوران اوليه بارداري بايد اسيد فوليك از طريق مكمل غذايي دريافت كند و لذا اگر مادري متوجه بارداري نبود نگران نباشد به شرطي كه قبل از بارداري تغذيه مناسبي را داشته است.
مصرف آهن مورد نياز بسيار مهم است كه معمولاً بايد از طريق مكمل غذايي تأمين شود كه اصولاً از ماه چهارم بارداري مصرف آن توصيه مي‌شود.
حسيني گفت: تأمين كلسيم از طريق مصرف لبنيات و بعضي سبزي‌ها براي پيشگيري از پوكي استخوان مادر و خرابي دندان‌ها توصيه مي‌شود و اين كلسيم مي‌تواند از طريق تغذيه مناسب تأمين شود و الزامي به مصرف مكمل نيست مگر در صورت كمبود شديد كه مي‌توان مكمل غذايي كلسيم استفاده كرد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)