آواآوا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 17 روز سن داره

پاداش بهشتی من

مصرف مکمل‌هاي روغن ماهي در دوران بارداري مفيد است

1391/4/21 22:33
نویسنده : مریم
298 بازدید
اشتراک گذاری

پژوهشگران اعلام كردند: مصرف مکمل‌هاي روغن ماهي در دوران بارداري براي زنان نه تنها خطر ندارد، بلكه مفيد است.

به گزارش سلامت نیوز، در اين گزارش كه در مجله بيماري‌هاي کودکان و نوزادان به چاپ رسيده، آمده است كه مکمل‌هاي روغن ماهي به جنين آسيبي نمي‌رسانند و ممکن است حتي اثرات سودمندي بر کودک داشته باشند.

اين پژوهشگران مي‌گويند: بررسي‌هاي معدودي که در گذشته در مورد اثرات اسيدهاي چرب اشباع نشده با زنجيره طولاني (LC PUFAs) در بارداري‌هاي کامل منتشر شده، نشان داده‌اند که بين مصرف مکمل‌هاي روغن ماهي در دوران بارداري و بهبود تمرکز و عملکرد ذهني کودکان ارتباطي وجود دارد.

دکتر سوزان پرسکات و دستياران وي از دانشگاه استرالياي غربي، اثرات امگا 3 LC PUFA را بر رشد ادراکي 72 کودک که مادرانشان در دوران بارداري دوز بالاي روغن ماهي يا روغن زيتون مصرف کرده بودند، ارزيابي کردند.

آنها افزايش قابل توجه امگا 3 LC PUFAs را در خون بند ناف نوزادان گروه روغن ماهي را در مقايسه با سطوح مزبور در گروه کنترل شناسايي کردند.

اين در حالي است که محتوي اسيد چرب امگا 6 در گروه روغن ماهي به ميزان قابل ملاحظه‌اي کاهش يافت.

اين پژوهشگران دريافتند كه نمرات تعادل چشم و دست‌ها در ميان کودکان گروه مصرف كننده روغن ماهي نسبت به گروه كنترل مصرف كننده روغن زيتون به ميزان چشم گيري بالاتر بود و با محتواي امگا 3 LC PUFA گلبول‌هاي قرمز خون ارتباط مثبت داشت.

اين معيارها با ميزان امگا 6 LC PUFA نيز به طور معکوس در ارتباط بود.

نتايج اين گزارش نشان مي‌دهد: معيارهاي رشد کودکان در 5/2 سالگي و همچنين ديگر نشان گرهاي رشد بين گروه مصرف كننده روغن‌هاي ماهي و گروه کنترل تفاوتي نداشت. علاوه بر اين، نمرات شاخص‌هاي زباني و رفتاري در بين دو گروه مشابه بود.

پژوهشگران به اين نتيجه رسيدند كه اين اطلاعات مقدماتي نشان مي‌دهد که مصرف مکمل روغن ماهي با دوز نسبتاً بالا طي 20 هفته آخر بارداري نه تنها بي خطر است بلکه به نظر مي‌رسد اثرات سودمند بالقوه‌اي دارد که نيازمند تحقيق بيشتر است

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)