آواآوا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه سن داره

پاداش بهشتی من

زنان باردار روزانه به 70 گرم پروتئین نیاز دارند

1391/4/21 22:08
نویسنده : مریم
689 بازدید
اشتراک گذاری

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: زنان باردار روزانه به 60 تا 70 گرم پروتئین نیاز دارند و در صورت چند قلوزایی نیاز به پروتئین بیشتر می‌شود.

 پریسا ترابی  افزود: مادر باردار علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز که صرف افزایش کار قلب و عروق، رشد جنین، جفت و رحم می‌شود به منظور تأمین افزایش وزن کافی، ذخیره چربی و پیشگیری از سوخت پروتئین نیاز به انرژی او در سه ماهه دوم و سوم بارداری به طور متوسط 300 کیلوکالری در روز افزایش می‌یابد.

وی گفت: مقدار غذای مصرفی در سه ماهه دوم و سوم باید بیشتر از سه ماهه اول باشد تا کالری مورد نیاز مادر باردار تأمین شود. در موارد چند قلویی، شیردهی همزمان با بارداری، کم‌وزنی پیش از بارداری و افزایش وزن ناکافی در دوران بارداری انرژی به ریزمغذی‌های بیشتری مورد نیاز است.
ترابی اضافه کرد: در دوران بارداری 15تا 20 درصد انرژی از پروتئین‌ها، 55 تا 60 درصد از کربوهیدرات‌ها و کمتر از 30 درصد از چربی‌ها تأمین می‌شود.

رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: در دوران بارداری سوخت و ساز کل پروتئین بدن افزایش می‌یابد و مقداری از پروتئین صرف رشد و نمو جنین، تشکیل جفت، خون، مایع آمنیوتیکی و حفظ بافت‌های بدن مادر در این دوران می‌شود.
وی اضافه کرد: پروتئین مورد نیاز روزانه در دوران بارداری 15گرم بیشتر از میزان نیاز زنان قبل از بارداری بر اساس مقدار توصیه شده روزانه RDA مواد مغذی است. 60 تا 70 گرم پروتئین در روز مورد نیاز زن باردار است و در چند قلوزایی نیاز به پروتئین بیشتر خواهد شد.

وی افزود: نقش اصلی کربوهیدرات‌ها تأمین انرژی برای سلول‌های بدن به ویژه مغز و سیستم عصبی، گلبول‌های قرمز و سفیدخون است. در بارداری جنین از گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می‌کند تا پایان بارداری همه این گلوکز توسط مغز جنین مصرف می‌شود و میزان نیاز به کربوهیدرات‌ها در بارداری حدود 175 گرم در روز است.
رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت اضافه کرد: چربی منبع بزرگ انرژی برای بدن است و به جذب ویتامین‌های محلول در چربی و کاروتنوئیدها کمک می‌کند. در مغز در حال تکامل جنین و شیرخوار (طی 2 سال اول زندگی) به مقدار زیادی DHA یا ماده اولیه اسید چرب امگا 3 تجمع پیدا می‌کند.

ترابی گفت: در صورت داشتن رژیم غذایی حاوی امگا3 و امگا 6 نیاز به مصرف اضافه این دو اسید چرب به شکل مکمل نیست و انواع ماهی( تن، آزاد، قزل آلا)، روغن ماهی، لوبیای سویا، گردو، جوانه گندم و روغن کلزا از منابع غنی امگا3 و انواع روغن‌های گیاهی (ذرت، سویا، آفتابگردان) از منابع غنی امگا 6 هستند

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)