آواآوا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

پاداش بهشتی من

سي و شش ماهگي بهترين زمان يادگيري زبان دوم و سوم

1391/5/4 22:48
نویسنده : مریم
1,051 بازدید
اشتراک گذاری

خانواده ها بايد تا هجده ماهگي تنها زبان مادري را آموزش دهند، سي و شش ماهگي بهترين زمان يادگيري زبان دوم و سوم است. به گزارش ايسنا، گفتار درماني وظيفه ارزيابي، تشخيص، درمان و مشاوره بيماران با اختلالات ارتباطي، كلامي، گفتاري و زباني را برعهده دارد، بر اساس تعريف سازمان بهداشت جهاني، كم تواني شامل آسيب ديدگي فرد است كه به دنبال آن مجموعه اي از محدوديت ها و كاهش مشاركت فعال فرد به وجود مي آيد. همچنين توان بخشي يعني رساندن به حداكثر توان مندي فكري، فيزيكي، رواني و كاركردهاي اجتماعي فرد جهت رسيدن به استقلال نسبي است. تأخير رشد گفتار و زبان از شايع ترين اختلالات گفتار و زبان به شمار مي رود، اين اختلال شايع ناشي از عقب ماندگي، بيش فعالي، درخود ماندگي، فلج مغزي و محيطي است. كودك در دوازده ماهگي بايد توانايي گفتن دو يا سه كلمه را داشته باشد، همچنين كودك بايد در هجده ماهگي سي تا پنجاه كلمه و دربيست و چهار ماهگي دويست تا سيصد كلمه را قادر به بازگو كردن باشد. كودكاني كه توانايي چنين فعاليت هايي در زمان هاي معين را ندارند، بايد توسط يك گفتار درمانگر معاينه شوند. چند زباني در كشور يكي از ريز فاكتورها در تأخير رشد گفتار و زبان است، طي تحقيقات انجام گرفته، نه ماه دوران جنيني در وضعيت رشد فرد در آينده تأثير زيادي دارد. بنابراين توصيه مي شود تا هجده ماهگي با كودك تنها با زبان مادري صحبت شود؛ زيرا پس از اين زمان، با ايجاد مسيرهايي در مغز و اعصاب، امكان آموزش زبان دوم فراهم مي شود. سي و شش ماهگي بهترين زمان براي آموزش زبان دوم و سوم است، لكنت زبان هم يكي از اختلالات بسيار شايع جامعه محسوب مي شود كه در كودكان دو تا پنج ساله به صورت لكنت زبان طبيعي بروز مي كند.

 

يك روانپزشك گفت: تكلم به زبان مادري به هويت يابي بهتر، محكم‌تر و عميق‌تر كودكان و برخورد بهتر آنها با آسيب‌هاي اجتماعي احتمالي در سنين بالاتر منجر مي‌شود.
دكتر احمد صداقتي روانپزشك با اشاره به اهميت تكلم به زبان مادري در شكل‌گيري هويت افراد و به وجود آمدن احساس هويت خانوادگي در جوانان گفت: اين در حالي است كه فرهنگ كنوني حاكم بر جامعه سعي در تكلم فارسي با كودكان دارد.
اين روانپزشك گفت: به زبان فارسي سخن گفتن با كودكان به بهانه پيشگيري از دچار مشكل شدن آنها در مدرسه يا اجتماع، جايگاه علمي ندارد و از ضعف هويتي والدين ناشي مي‌شود.
دكتر صداقتي ادامه داد: سازمان ملل نيز به اهميت زبان مادري پي برده است؛ به طوري كه از سال 2000 ، روز 21 فوريه را به عنوان روز جهاني زبان مادري اعلام و به كشورهاي مختلف توصيه كرده است تا سيستم آموزشي خود را به گونه‌اي طراحي كنند كه زبان مادري حفظ شود.
شاهد هيچ برنامه‌ريزي خاصي براي حفظ زبان‌هاي مادري در كشورمان نيستيم
اين روانپزشك ادامه داد: علي رغم توصيه سازمان ملل به داشتن برنامه‌هايي در جهت حفظ زبان مادري، شاهد هيچ برنامه‌ريزي خاصي در اين خصوص در كشورمان نيستيم.
دكتر صداقتي در خصوص تلاش‌هاي ديگر كشورها در اين جهت به مهد كودك‌هاي سوئد اشاره كرد و گفت: چنانچه در مهدكودكي، 10 كودك به زبان مادري صحبت كنند داشتن مربي كه روي آن زبان كار كند در مهد كودك مذكور اجباري مي‌شود.
وي ادامه داد: با وجود اين كه تنها 6 دهم درصد اتريشي‌ها به شاخه‌اي از زبان روماني صحبت مي‌كنند و اكثر اتريشي‌ها آلماني زبان هستند اما اين كشور قوانين آموزشي خود را طوري تغيير داده است كه زبان مذكور حفظ شود

محققان علوم پزشكي اعلام كردند كودكان ، مراحل اوليه يادگيري زبان را از درون رحم مادر آغاز مي كنند.
به گزارش پايگاه خبري يورك الرت در اينترنت ، دكتر كاترين ورمكه و همكارانش از دانشگاه ورزبورگ در آلمان اعلام كردند يافته اخير آنان نشان مي دهد نوزادان ، قادرند ملودي هاي متفاوتي از گريه سردهند ولي اغلب ترجيح مي دهند ، انواعي از آهنگ گريه را كه با زبان مادريشان متناسب است اجرا كنند.
مطالعات قبلي نشان داده است كه جنين هاي انساني قادرند صداهايي را كه خارج از رحم شنيده مي شوند ، حفظ كنند و اين كار در سه ماهه آخر دوران جنيني روي مي دهد و اين كار به خصوص در باره موسيقي و زبان روي مي دهد.
در اين بين ، جنين ترجيح مي دهد صداي مادر خود را حفظ كند و از بين صداهاي خارج رحمي ، بيشتر به صداي مادر خود گوش مي دهد و با آن آشنا مي شود.
با اين حال محققان تصور مي كردند اين رويدادها در سه ماهه آخر اتفاق مي افتند.
ولي گروه دكتر ورمكه با بررسي شصت نوزاد سالم كه سي تن از آنان در فرانسه و خانواده هاي فرانسوي زبان بودند و سي تن ديگر نيز در خانواده هاي آلماني به دنيا آمده بودند به شواهد تازه اي در اين زمينه دست يافتند.
محققان مشاهده كردند كه نوع گريه نوزادان كه در سه تا پنج روزگي مورد آزمايش قرار گرفته بودند ، كاملا متفاوت است.
محققان در اين بررسي همچنين دريافتند دريافت اصوات بيروني و ثبت و ضبط آنها در نوزاد ، از دوازده هفتگي شروع مي شود

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)