آواآوا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

پاداش بهشتی من

کشف علت دو زبانه شدن آسان کودکان

1391/4/11 21:57
نویسنده : مریم
454 بازدید
اشتراک گذاری

هترین دوره برای یادگیری زبان دوم از ابتدای تولد تا سن هفت سالگی است، فکر می کنید این فرصت را از دست داده اید؟ پژوهش های جدید نشان داده اند که چگونه کودکان به راحتی دو زبانه می شوند و این یافته ها شاید در یاد گیری بهتر افراد بالغ نیز موثر باشد.

دکتر پاتریشیا کول (Patricia Kuhl) از دانشگاه واشینگتن و عضو یک گروه بین المللی در زمینه آموزش زبان بزرگسالان می گوید می توان بعضی از علل شگفت انگیز را که باعث می شوند کودکان به راحتی زبان دیگری را فرا بگیرند تبدیل به یک فناوری آموزشی برای یادگیری زبان بزرگسالان کرد.

هر زبان از مدل های به خصوص صدایی بهره می برد. اکنون دانشمندان دریافته اند که کودکان می توانند تمامی آن ها را تشخیص دهند، ولی این توانایی لحظه به لحظه حتی هنگامی که قادر به صحبت نیستند ضعیف می شود.

کول برای این علت یک مثال می آورد: ژاپنی ها نمی توانند حروف "ر" و "ل" را از یکدیگر تشخیص دهند، بنابر این برای آنها "رنگ" و "لنگ" یک صدا می دهند. پژوهشگران ثابت کرده اند که یک نوزاد هفت ماهه در توکیو می تواند مثل نوزاد هفت ماهه دیگری در سیاتل این دو را از هم تشخیص دهد، ولی در یازده ماهگی نوراد توکیویی میزان بالایی از این توانایی را از دست می دهد.

شاید بپرسید که چگونه روی یک نوزاد آزمایش شده است. این کار با رد گیری نگاه های نوزادان انجام شده است. یک اسباب بازی جذاب را یک طرف گوش نوزاد هنگامی که صدایی به خصوص پخش می شود قرار دهید، نوزاد سریعا یاد می گیرد که هر وقت صدایی جدید ولی مشابه شنید به همان طرف نگاه کند. بررسی های خارجی از مغز ثابت کرده است که چگونه مغز خود را با زبان تطابق می دهد.

تحقیقات دکتر کول نشان می دهد که هر اندازه زبان مادری خود را تقویت کنید مانع از یادگیری زبان دوم می شود و مغز به صداهای نا متقارن پاسخ نمی دهد.

دکتر کول می گوید مغز یک کودک را می توان برای یادگیری کامل زبان های ژاپنی، انگلیسی یا فرانسوی معماری کرد و زبان مادری او می تواند هر زبانی باشد. و اگر کودک خوش شانسی باشد مغز او با دو جریان عصبی بر روی دو زبان کار می کند. قابل ذکر است که کودکان دو زبانه در مدت زمانی که کودک یک زبانه یک زبان را یاد می گیرد می توانند دو زبان را یاد بگیرند. به طور متوسط کودکان یک زبانه و دو زبانه از یک سالگی شروع به صحبت می کنند و در هجده ماه تقریبا پنجاه کلمه را فرا می گیرند.

نتایج این تحقیقات که این ماه در مجله ساینس منتشر شد نشان می دهد که دو زبانه بودن باعث انعطاف پذیری بیشتر مغز می شود.

این تحقیقات بر روی 44 نوزاد دوازده ماهه انجام شد تا نشان دهد آنها چگونه کلمات سه هجایی بی معنی را (تنها برای یادگیری صدا ها) تشخیص می دهند. طبق پیش بینی ها مشخص شد که کودکان دو زبانه می توانند در یک لحظه دو الگوی صدایی (مثل لوبالو یا لولوبا) را یاد بگیرند. در صورتی که کودکان یک زبانه تنها یکی از آنها را یاد می گیرند.

اگرچه یادگیری زبان در هفت سالگی خیلی آسان است، این توانایی به طور قابل ملاحظه ای با رشد افراد کاهش پیدا می کند. مغز کودکان قبل از بلوغ بسیار انعطاف پذیر بوده و توانایی ساخت مدار های زیادی را دارد. و وقتی رشد می کنید قضیه کلا فرق می کند و دیگر مانند کودکان نمی توان زبان یاد گرفت و نمی توان به خوبی یک بومی صحبت کرد.

نتایج ابتدایی یک نظر سنجی از مرکز غیر انتفاعی زبان دانان تجربی (Center for Applied Linguistics) که در زمینه مسائل زبانی مطالعه می کند نشان می دهد مدارس ابتدایی دولتی ایالات متحده آمریکا آموزش زبان خارجی را در دهه گذشته کنار گذاشته اند. تقریبا یک چهارم مدارس دولتی آمریکا در سال 1997 زبان خارجی تدریس می کردتد که این میزان در سال گذشته به پانزده درصد کاهش پیدا کرده است.

چه چیزی به بزرگسالانی که فرصت کودکی خود را برای یادگیری زبان دوم از دست داده اند کمک می کند؟ یک نوزاد برای درگیر شدن با زبان خارجی باید با آن رابطه شخصی داشته باشد. سی دی ها و برنامه های تلویزیونی به تنهایی کافی نیستند، از این رو دانشمندان در حال کار بر روی یک فناوری هستند که شیوه یادگیری زبان را برای بزرگسالان اجتماعی تر کرده و به عبارت دیگر مغز آنها را مثل کودکان تحریک می کند.

دشواری های شنیدن صدا های "ر" و "ل" را برای ژاپنی ها به یاد بیاورید، دکتر کول و دانشمندان دانشگاه دنکی توکیو (Denki Unicersity) در حال ساخت برنامه ای رایانه ای هستند که صحبت افراد را به صداهایی که پدر ها و مادر ها هنگام صحبت با نوزادشان استفاده می کنند (Motherese) تبدیل می کند.

دانشجو های ژاپنی که کم و بیش با زبان انگلیسی آشنایی داشتند دوازده جلسه در کلاس هایی که برنامه کامپیوتری صدا های "ر" و "ل" غلیظ شده را تلفظ می کرد شرکت کردند. با اسکن مغز آن ها به وسیله دستگاهی شبیه به سشوار که MEG نامیده می شود و در مگنتونسفالوگرافی (Magnetoencephalography - اندازه گیری میلی ثانیه به میلی ثانیه) استفاده می شود نسان داد که این دانشجویان بهتر می توانند صدا های انگلیسی را از هم تشخیص دهند و آن ها را تلفظ کنند.

این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی بوده ولی به عقیده دکتر کول بهتر است والدین از همان خانه و طبق قوانین طبیعت کودکان خود را برای یادگیری زبان آماده کنند. می توان در یک گروه این کار را انجام داد یا پرستار کودک آشنا به زبان خارجی را استخدام کرد تا کودک به طور معمول در معرض زبان دوم قرار بگیرد. این کار برای کودکان مانند بلند کردن یک تکه ابر آسان است.

نوشته لوران نیرگارد ( LAURAN NEERGAARD)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)