آواآوا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 26 روز سن داره

پاداش بهشتی من

معجزه قرن جديد در پيشگيري از بيماري ها

1391/4/21 22:14
نویسنده : مریم
300 بازدید
اشتراک گذاری

امگا-3 يك گروه از اسيدهاي چرب ضروري غيراشباع پلي ( با چند پيوند دوگانه) است كه بدن ما مي تواند آن را بسازد. اگر امگا-3 از طريق غذا به بدن نرسد، انسان نمي ميرد، ولي ثابت شده كه بدون آن به امراض زيادي مبتلا خواهد شد و متأسفانه اكثر اين امراض جزء بيماري هاي لاعلاجي هستند كه در نهايت فرد را به سمت مرگ پيش مي برند.
امگا- 3 به شما كمك مي كند تا گامي در جهت سلامتي خود و خانواده تان برداريد و عمري طولاني و بدون بيماري را سپري كنيد . شما مي توانيد با مصرف طولاني مدت امگا-3، از مصرف داروهاي مختلف كاسته و با اين كار علاوه بر كاهش عوارض ناشي از داروها، در مصرف بودجه كشور نيز صرفه جويي مي كنيد.
نقش اسيد هاي چرب در بدن:
1- ساختمان غشاء سلولي در بدن عمدتا از اسيد هاي چرب تشكيل يافته اند. غشاء سلولي اجازه ميدهد تا ميزان ضروري از مواد مغذي به درون سلولها وارد شده و مواد زائد بسرعت از داخل سلولها خارج گردند. براي آنكه سلولها قادر باشند اين وظيفه تبادل مواد مغذي و زائد را به نحو احسن به انجام رسانند بايستي غشاء سلولي سياليت، پايداري و يكپارچگي خود را حفظ كند. سلولهايي كه فاقد غشاء سلولي سالم ميباشند توانايي نگهداري آب و مواد مغذي را از دست داده و همچنين قابليت برقراري ارتباط با ساير سلولها را نيز از دست ميدهند. از آنجايي كه غشاء سلولي از چربي تشكيل يافته است، سياليت و انعطاف پذيري آنها به  نوع چربي مصرفي ما بستگي دارد. مصرف روغنهاي اشباع شده (هيدروژنه) غشاء سلولي را سفت و سخت ميكند. و در مقابل مصرف روغنهاي غير اشباع سلامتي آنها را تضمين ميكند. امگا 3 نقش حياتي در ساختار غشاء سلولي دارد.
2- اسيد هاي چرب ضروري در كاركرد صحيح سيستم هاي عصبي، توليد مثلي، ايمني و قلبي-عروقي نقش حياتي دارند.
3- اسيد هاي چرب در بسياري از فرآيندهاي بيوشيميايي بدن نقش دارند.
4-60 درصد مغز از چربي تشكيل يافته است. عملكرد  صحيح مغز و سلولهاي عصبي به اسيدهاي چرب وابسته است. امگا 3 از اجزاء اصلي ساختمان مغز، بافتهاي عصبي و شبكيه چشم ميباشد.
5- تحريك متابوليسم، افزايش سرعت متابوليسم، افزايش توليد انرژي.
6- نقش در متابوليسم و نقل و انتقال كلسترول و تري گليسريدها.
7- نقش در تنظيم تقسيم سلولي.
مدو اسيد چرب ضروري بدن امگا 3 و امگا 6 ميباشند. اسيدهـاي چـرب ضـروري آن دستـه از اسيدهاي چرب ميباشندكـه بـدن قـادر بـه تـوليد و سنتز آنها نيست و بايد از طريق غـذا تامين گردند. امگا 3 و امگا 6 جزء اسيدهاي چرب غير اشباع چندگانه (مركب) ميباشند. تقسيم بندي چربي هابه قرار زير است:
1- چربي هاي اشباع: اين چربيها در دماي محيط و اتاق جامد مي بـاشـنـد. مـثل:كره، دنبه،چربي گوشت قرمز، روعن نارگيل.
2- چربي هاي غير اشباع يگانه و يا ساده: اين چربيها در دماي اتاق مايع بوده اما درون يخچال جامد هستند. مثل: روغنهاي زيتون، بادام و بادام زميني.
3- چربيهاي غير اشباع چندگانه و يا مركب: اين چربيها هم در دماي محيط و هم در يخچال مايع ميباشند. مثل: روغن هاي آفتاب گردان، سويا، ماهي، گردو و دانه كتان.
4- چربيهاي ترانس: چربيهاي غير اشباعي هستند كه طي فرآيند هيدروژناسيون به حالت جامد در آمده اند.
نقش اسيد چرب امگا 3  در پيشگيري از بيماري ها
بر اساس مطالعات فراوان ثابت شده كه هر چه مصرف ماهي بيشتر باشد ، اثرات مفيد آن در جهت جلوگيري از امراض زيادتر خواهد بود. اگر به كشور ژاپن توجه كنيم مي بينيم كه ژاپني ها نيز مانند اسكيموها مصرف ماهي بالايي دارند. به طوري كه مصرف سرانه ماهي در ژاپن  حدود 66 كيلوگرم در سال است. از طرفي ژاپني ها برعكس اسكيموها در برنامه غذايي خود از چربي بسيار كمي استفاده مي كنند. بررسي انجام شده نشان مي دهد كه افراد ساكن ژاپن داراي متوسط عمر حدود 88 سال هستند. اين تحقيق  تأييد كننده اثرات بسيار مفيد امگا 3  است. همچنين علت مرگ و مير و كوتاهي عمر در اسكيموها را مرتبط به حوادث و صدمات مي دانند نه بيماري ها و سكته هاي قلبي و تنگي عروق.
در ايران مصرف سرانه ماهي حدود 5 كيلوگرم است كه تفاوت فاحشي با كشور ژاپن دارد و متأسفانه عمر متوسط در ايران حدود 67 سال است كه با عمر متوسط ژاپني ها يعني 88 سال فاصله زيادي دارد.
پژوهش هاي انجام شده در كشور پرتغال نيز نشان مي دهد كساني كه درسواحل اين كشور ساکنند و به طور مرتب از ماهي استفاده مي كنند، در مقايسه با افرادي كه درنقاط ديگر كشور هستند و ماهي كمي مي خورند، بسيار کمتر دچار چربي خون و سكته هاي قلبي مي شوند. افرادي كه در ساحل دريا زندگي مي كنند، ده برابر بيشتر از گروه ديگر ماهي مي خورند و سطح امگا 3  خون آنها نيز در اندازه گيري هاي انجام شده بسيار بالاتر از گروه ديگر بوده است . همچنين بررسي آزمايشگاهي انجام شده نشان مي دهد كه اين افراد علاوه بر سطح بالاي امگا 3 ، داراي مقدار HDL ( كلسترول خوب ) بالاتر و LDL ( كلسترول بد ) كمتري از ساير افراد بوده اند. گروهي كه در ساير نقاط كشور زندگي مي كردند مصرف گوشت آن ها بالاتر از ماهي بوده و در اين گروه سكته قلبي نسبت به گروه ساكن كنار دريا چهار برابر بيشتر بود.
همان طور كه مي دانيد فشار خون بالا يكي از علل مهم بيماري هاي قلبي- عروقي و آتروسكلروز ، سكته هاي قلبي و مغزي است. اگر فشار خون فردي به مدت طولاني بالاي عدد 160-140 ميلي متر جيوه بر روي 95-85 ميلي متر جيوه باشد ( البته اين اعداد به سن هم بستگي دارد ) خطر ابتلاء به بيماري هاي قلبي- عروقي افزايش مي يابد.
ناگفته نماند براي محافظت از قلب و عروق بايد به فشار خون اهميت زيادي بدهيد. خوشبختانه نتايج جالبي در تحقيقات علمي اخير در پايين آوردن فشارخون با اسيد چرب امگا 3  به دست آمده و بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه كمبود اين چربي با افزايش فشار خون رابطه دارد.
امروزه ثابت شده  كه انجام ورزش هاي سبك به همراه مصرف اسيد چرب امگا 3  به صورت يك برنامه دائمي و منظم مي تواند در كاهش فشار خون بالا و تنظيم آن بسيار مفيد باشد و اين كار براي هر گروه سني قابل اجراست.
متخصصان ريه در اروپا، در پي تحقيقات انجام شده پي بردند كه با اضافه كردن اسيد چرب امگا 3 در تغذيه بيماران مي توان تعداد امراض، راه هاي هوايي و تنفسي، شدت امراض، تعداد دفعات عود آن و يا تعداد مرگ و مير حاصل از آن را كاهش داد.
تغذيه سرشار از امگا 3  كمك فراواني به بهبود مشكلات تنفسي بيماران  مي کند  و از طرف ديگر باعث كاهش داروهاي مصرفي مي شود. محققان علم تغذيه به اثبات رسانده اند كه مصرف اسيد چرب به فرم ترانس باعث افزايش مشكلات تنفسي مثل آسم مي شود. به عبارت ديگر تغذيه نادرست و افزايش مصرف اسيدهاي چرب به فرم ترانس ) چربي هاي غير اشباعي هستند كه طي فرآيند هيدروژناسيون به حالت جامد در آمده اند) به همراه آلودگي هوا، عاملي مهم در جهت افزايش احتمال ابتلا به بيماري هاي مزمن تنفسي است.
طبق آمار جهاني يك چهارم زنان بالاي پنجاه سال مبتلا به پوكي استخوان هستند. اين آمار در كشورما بسيار بالاتر است و متأسفانه خانم هاي ايراني از سن پايين تري مبتلا به پوكي استخوان مي شوند. پوكي استخوان نوعي اختلال حاصل از كاهش بافت استخواني محسوب مي شود. اگر تعادل بين ساخت و تجزيه بافت استخواني به هم بخورد، به مرور از تراكم بافت استخواني كاسته مي شود و اگر روند كمبود مزمن كلسيم و ويتامين D ( به ويژه مصرف لبنيات ) ادامه داشته باشد، بايد از موادي مثل داروي كورتن، سيگار پرهيز كرد و به طور مرتب فعاليت ورزشي مناسب داشت.
محققان پي برده اند كه اسيد چرب امگا 3 در پيشگيري از پوكي استخوان نقش بسيار مهمي به عهده دارد. اگر مصرف دائمي و منظم اسيد چرب امگا 3 ادامه يابد، جذب كلسيم از روده ها بيشتر مي شود.
با مصرف ماهي علاوه بر افزايش جذب كلسيم، سلول هاي استخواني تحريك شده كلسيم را بهتر در خودشان رسوب مي دهند.
اين اسيد چرب علاوه بر پيشگيري، به عنوان درمان كمكي در كنار درمان با داروهاي شيميايي در مبتلايان به پوكي استخوان، بسيار موثر است .
جديدترين مطالعات انجام شده در دانمارك بيانگر آن است كه ماهيان سردآبي يكي از سالم‌ترين انواع غذاها هستند كه مي‌توانند بخش بسيار مهمي از برنامه غذايي سالم يك زن باردار را تشكيل دهند .
زنان بارداري كه هرگز ماهي مصرف نكردند طي اين تحقيق، سه برابر بيشتر از كساني كه دست كم يكبار در هفته ماهي مي‌خوردند زايمان زودرس و نوزادان زيروزن استاندارد داشتند.
مطالعات انجام شده در موسسه هاي علمي نشان مي دهد اسيدهاي چرب امگا ـ 3 كه در بدن ماهي به وفور يافت مي شود براي رشد كامل مغز انسان در طول دوران جنيني و دو سال اول زندگي كودك بسيار ضروري هستند.
مصرف امگا-3 موجود در مواد غذايي دريايي مي تواند موجب كاهش خطر بروز حملات قلبي گردد. پلي هستند.
 جايگاه امگا-3 در پزشكي
در تمام مقالات علمي براهميت نقش امگا-3 در پيشگيري از بيماري هاي مختلف و همچنين به عنوان يك درمان تكميلي در بيماران مبتلا تأكيد شده است. تحقيقات علمي نشان مي دهد امگا-3 در تنظيم متابوليسم بدن، دو نقش اساسي را به عهده دارد:
1- در سيستم ايمني و افزايش مقاومت بدن نقش دارد.
2- در اعمال سلولي نقش دارد.
اسيد چرب امگا-3 مي تواند اختلالات سيستم ايمني را از بين ببرد.
از اعمال مهم ديگر امگا-3، رقيق كردن خون و تسهيل حركت مواد در جدار رگ هاي خوني است. در نتيجه مي تواند اختلالات مربوط به غلظت بالاي خوني را كه به دنبال بيماري هاي قلبي- عروقي و يا تنفسي ايجاد مي شود كاهش دهد و مانع از ترومبوز( ايجاد لخته خوني داخل رگ ) شود. همچنين اين خاصيت مهم امگا-3 مانع از ايجاد آمبولي ( لخته خوني ) و بدنبال آن سكته هاي قلبي مي شود.
خاصيت ديگر اين معجزه الهي، كاهش اختلالات متابوليسم كلسترول در بدن و تنظيم مقدار آن در بدن مي باشد، يعني مقدار HDL ( كلسترول خوب ) و LDL ( كلسترول بد ) را در بدن تنظيم مي كند.
همچنين بررسي هاي انجام شده بر روي گروهي از بيماران سرطاني نشان داده كه مصرف اسيد چرب امگا- 3 اثر مثبتي بر روي بهبود بيماري و جلوگيري از روند پيشرفت آن داشته است.
نچربي امگا- 3 باعث بهبود افسردگي و اسکيزوفرني مي شود
طي بررسي انجام شده در شهر لندن، محققين دريافتند که نسبت اسيدهاي چرب در غشاهاي سلول در افراد مبتلا به اسکيزوفرني  غير طبيعي است که در اثر دريافت اسيدهاي چرب امگا 3 اين حالت بهبود بخشيد. مطالعات ديگر حاکي از آن است که افسردگي ممکن است در اثر کمبود اسيدهاي چرب امگا 3 به وجود آيد. اين اسيدهاي چرب در آجيل، دانه ها، غلات سبوس دار، حبوبات و انواع ماهي هاي چرب مثل ساردين ، قزل آلا، شاه ماهي و قباد يافت مي شوند.
بسياري از روان پزشکان براي درمان افسردگي از داروهايي استفاده مي کنند که سطح سروتونين(يک ماده شيميايي موجود در مغز ( ناقل عصبي ) که اعمال مختلفي را در بدن انجام مي دهد؛ از جمله افزايش خواب ، تنگ شدن رگ ها و کاهش اشتها (   مغز را افزايش مي دهند. در حال حاضر مشخص شده که کمبود اسيد چرب امگا 3 در رژيم غذايي ممکن است ميزان سروتونين مغز را کاهش دهد که مي تواند منجر به افسردگي شود.
افسردگي بعد از زايمان امري طبيعي در ميان زنان مي باشد. بنابراين در طول دوران حاملگي بايستي منابع غذايي اسيدهاي چرب امگا 3 به ميزان زيادي مصرف شوند. در زناني که ميزان اسيدهاي چرب امگا 3 خون آنها بسيار پايين است، احتمال ابتلا به افسردگي حاملگي بيشتر است.
افسردگي امکان حمله قلبي را در افراد بيشتر مي کند. بنابراين ارتباط بين افسردگي و اسکيزوفرني با حملات قلبي ممکن است به دليل پايين بودن مقدار اسيدهاي چرب امگا 3 در اين افراد باشد. اگر اين يافته ها توسط بررسي هاي بيشتر تاييد شوند، شايد از طريق مصرف مقادير زياد آجيل، دانه ها، حبوبات، غلات سبوس دار و انواع ماهي بتوان از بروز برخي موارد افسردگي جلوگيري کرد و يا حتي برخي از آنها را درمان کرد.
نروغن ماهي به استخوانها استحكام ميبخشد
تحقيقات اخير دانشگاه  Purdue نشان داده است كه علت استحكام استخوانها در كساني كه ماهي ميخورند دريافت زياد كلسيم نيست بلكه علت اين امر وجود چربي هاي امگا-3 در ماهي و روغن ماهي مي باشد. چربي ها به انواع مختلفي تقسيم مي شوند دو گروه از تقسيم بندي چربي ها بر اساس پيوندهاي دوگانه شان عبارتند از چربي هاي اشباع مانند چربي هاي موجود در گوشت و چربي هاي چند غير اشباعي مانند چربي هاي موجود در روغن هاي گياهي و روغن ماهي .چربي هاي غير اشباع مورد نياز بدن نيز خود بر دو نوعند چربي هاي امگا-3 كه در بدن ماهي هاي آبهاي عميق يافت ميشوند و چربي هاي امگا-6 كه در روغنهاي گياهي يافت مي شوند. مدت زمان زيادي است كه ما ميدانيم چربي هاي امگا-3 با جلوگيري از تشكيل لخته باعث بهبود و جلوگيري از بروز حملات قلبي مي گردد  اما همانطور كه ميدانيد چربي هاي چند غيراشباعي داراي مدت زمان انقضاي كمي هستند و به همين منظور شركتهاي سازنده اينگونه روغن ها را به روغنهاي نيمه اشباعي تبديل مينمايند. روغنهاي غير اشباعي ميتوانند باعث ايجاد حمله هاي قلبي و انواع سرطان ها شوند. به همين منظور دكتر ها براي پيشگيري از بروز حمله هاي قلبي توصيه ميكنند كه دوبار در هفته از ماهي استفاده كنيم و مصرف فرآورده هاي شيريني پزي و مواد ساخته شده از روغناي نيمه اشباعي را كاهش دهيم.بنابراين مصرف دو نوبت ماهي در هفته باعث ميگردد كه علاوه بر پيشگيري از ايجاد بيماري هاي قلبي استخوانهاي شما نيز استحكام يابد.
اه مصرف كپسول‌هاي روغن ماهي امگا-3 توان مغزي كودكان را بهبود مي بخشد
تحقيقات نشان داده است كه مصرف دوز مشخصي از كپسول‌هاي روغن ماهي امگا-3 مي‌تواند به تقويت توان مغزي كودكان و نيز بهبود سطح تمركز آنها كمك كند.
چربي امگا-3 يك چربي اشباع نشده يا چربي مفيدي است كه وجود آن براي عملكرد مطلوب بدن اهميت دارد. اسيدهاي چرب ضروري اغلب در ماهي‌هايي چون ماهي تن، ماهي آزاد، ماهي اسقومري، شاه ماهي و ماهي قزل‌آلا يافت مي‌شود. ميگو، صدف و خرچنگ‌هاي دريايي نيز حاوي امگا-3 هستند. همچنين اين چربي ضروري در ساير مواد غذايي چون غلات و حبوبات كامل مانند سويا، دانه‌ها و مغزهاي گياهي يافت مي‌شود.
به گفته كارشناسان مصرف دوز مشخصي از روغن ماهي كه به نام كپسول‌هاي هوشي شهرت دارند، مي‌تواند به ميزان قابل توجهي در تقويت هوشي كودكان موثر باشد.
به گفته گروهي ديگر از كارشناسان اگرچه مصرف بدون نسخه پزشك كپسول‌هاي اسيد چرب امگا-3 براي مادران باردار توصيه نمي‌شود، اما مصرف مقادير مناسب آن و تحت نظر متخصص در اين دوران مي تواند بر عملكرد مناسب مغز جنين تاثير بگذارد.
به علاوه دانشمندان دريافته‌اند كه ماهي‌هاي روغني حاوي چربي امگا-3 و برخي دانه‌هاي گياهي كه حاوي اين چربي هستند مي‌تواند از مردان در برابر ابتلا به عنوان شديد سرطان پروستات محافظت كند.
آخرين آزمايشات آزمايشگاهي نشان داد كه چربي امگا-3 موجود در ماهي مانند ماهي آزاد مي تواند از پيشروي سرطان پروستات به ساير بافت‌ها و تشديد بيماري جلوگيري كند.
مصرف امگا 3  و امگا 6 هر دو براي بدن ضروري است. اما يافته هاي پژوهشگران حاكي از آنست كه نسبت اين دو اسيد چرب در رژيم غذايي ما از تعادل خارج است. نسبت ايده آل امگا 6 به امگا 3 در رژيم غذايي ميبايست 1:1 و حداكثر 4:1 باشد. اما متاسفانه اين نسبت در افراد جامعه به 11:1 تا 30:1 ميباشد. يعني مصرف امگا 6 در اغلب افراد 30 برابر امگا 3 ميباشد. مصرف هر كدام از اين دو اسيد چرب به تنهايي نه تنها مفيد نيست بلكه مشكلات عديده اي را نيز در بدن پديد مي آورد. لزوم مصرف متعادل اين دو اسيد چرب ضروري به اين خاطر است كه اين دو اسيد چرب با يكديگر بر سر آنزيمها رقابت ميكنند. يعني هرگاه  اسيد چرب امگا 6 بيش از امگا 3 مصرف گردد، فقط اسيد چرب امگا 6 متابوليزه شده و بدن قادر نميباشد از اسيد چرب امگا 3 استفاده كند. دليل دوم اين امر خواص متفاوت اين دو اسيد چرب است كه به آن اشاره خواهيم كرد. بنابراين از آنجايي كه ما در رژيم غذايي از اسيد چرب امگا 6 به اندازه كافي و حتي بيش از نياز مصرف ميكنيم بايستي مصرف امگا 3 خود را افزايش دهيم.
1- امگا 6: امگا 6 در روغنهاي ذرت، آفتاب گردان، سويا و تخم مرغ، مارگارين، گوشت قرمز و غلات موجود ميباشد. امگا 6 بر خلاف امگا 3 خاصيت التهابي داشته و انعقاد و لخته شدن خون را افزايش ميدهد.
منابع امگا 3:
1- ماهي هاي روغني: مثل ماهي آزاد، قزل آلا، تن، اسقومري، شاه ماهي.
2- گياهان: مثل روغن هاي سويا، آفتابگردان، كانولا، دانه كتان و گردو، فندق، كنجد.
3- مواد غذايي غني شده با امگا 3 مانند: نانها، آب ميوه ها، روغنها و تخم مرغ.
4- مكملهاي روغن ماهي.
ا فوايد مصرف امگا 3:
1- كاهش كلسترول و تري گليسريدهاي خون.
2- كاهش فشار خون.
3- پيشگيري از بيماريهاي قلبي-عروقي. مصرف دو وعده ماهي در هفته خطر سكته و حملات قلبي را تا 50 درصد كاهش ميدهد.
4- كاهش وزن.
5- درمان و كاهش دردهاي مفاصل-آرتريت روماتوئيد و آرتروز.
6- درمان پوكي استخوان. امگا 3 جذب كلسيم را افزايش داده و رسوب كلسيم را در استخوانها تسهيل ميكند.
7- درمان افسردگي. افرادي كه امگا3 به اندازه كافي دريافت نميكنند بيشتر مستعد افسردگي ميباشند.
8- التيام سوختگيها. با كاهش التهاب و تسريع التيام زخمها.
9- امگا 3 علايم آسم را تخفيف داده و امگا 6 آن را تشديد ميكند.
10- كاهش دردهاي قاعدگي.
11- كاهش التهاب در سرتاسر بدن.
12- جلوگيري از تصلب شرايين.
13- شل شدن و گشاد شدن عروق خوني. حفظ انعطاف پذيري ديواره عروق و پيشگيري از تشكيل پلاك در ديواره عروق.
14- جلوگيري از رشد سلولهاي سرطاني.
15- افزايش سطح هورمون رشد.افزايش رشد عضلات.
16- كاهش لخته شدن خون. خاصيت ضد انعقادي.
17- افزايش تمركز و قوه ادراك.
18- نقش در تكامل مغز و رشد سلولهاي عصبي و حفظ سلامتي چشمها (مصرف آن به زنان باردار و شيرده توصيه ميگردد). درمان خشكي چشم.
19- كاهش بروز سرطانهاي پستان، تخمدان، پروستات، معده و روده بزرگ.
20- كنترل و تعديل اختلالات خود ايمني.
21- پيشگيري و يا درمان: آلزايمر- آسم- اختلال كم توجهي- بيش فعالي -اختلال دو قطبي-اختلالات تغذيه اي -سرطانها-اگزما-ميگرن-پسوريازيس-آكنه.
22- بهبود توان ذهني و حافظه.
23- جلوگيري از پيري زود رس.
24- كاهش و پيشگيري از آريتمي.
25- تثبيت انسولين وقند خون.
26- پوست را لطيف و نرم ميكند.
چه كساني نبايد امگا 3 مصرف كنند:
1- افرادي كه دچار اختلالات خوني ميباشند.
2- كساني كه پوستشان براحتي دچار كوفتگي و كبود شدگي ميگردد.
3- كساني كه از داروهاي رقيق كننده خون مثل آسپرين و يا وارفارين استفاده ميكنند. چونكه امگا 3 نيز  داراي خاصيت رقيق سازي خون است.
4- افرادي كه به غذاهاي دريايي حساسيت دارند.
5- مصرف دوز بالاي امگا 3 سيستم ايمني بدن را سركوب ميكند بنابراين كساني كه سيستم ايمني بدنشان ضعيف است نبايستي از آن استفاده كنند.
6- افرادي كه فشار خون خيلي بالا و كنترل نشده دارند.
عوارض جانبي امگا 3:
مصرف به اندازه امگا 3 بسيار بي خطر است.
1- مصرف بيش از حد امگا 3 موجب اسهال، احساس تهوع و احساس طعم ناخوشانيد در دهان ميشود.
2- مصرف دوز بالاي امگا 3 جذب ويتامينهاي A-D-E وK را كاهش ميدهد.
3- بوي ماهي در تنفس، مدفوع روغني و چرب از عوارض نادر مصرف امگا 3 ميباشد.
4- در برخي افراد ديابتي موجب بالا رفتن قند خون ميگردد.
5- مصرف بيش از 3 گرم امگا 3 در روز خطر سكته هموراژيك (پاره شدن عروق مغز) را افزايش ميدهد.
نكته مهم در باره امگا 3:
امگا 3 به نور، حرارت و اكسيژن بسيار حساس ميباشد. وقتي امگا 3 در معرض اين 3 عامل قرار ميگيرد اكسيد شده و يا به اصطلاح فاسد ميشود. اكسيداسيون امگا 3 طعم آن را تغيير داده و ارزش غذايي آن را نيز از بين ميبرد. همچنين اكسيداسيون امگا 3 ايجاد راديكالهاي آزاد ميكند كه منجر به سرطان ميگردد. بنابراين روغنهاي حاوي امگا 3 را در ظروف كاملا در بسته، بدور از نور و در يخچال نگه داري كنيد. هيچگاه روغنهاي غير اشباع چند گانه را براي سرخ كردن مواد غذايي مورد استفاده قرار ندهيد. ويتامين E از اكسيد شدن امگا 3 جلوگيري بعمل مي آورد.
نكته:
 1- از 2 هفته قبل و تا دو هفته بعد از عمل جراحي از مصرف امگا 3 خودداري كنيد.
2- از آنجايي كه امكان وجود سم جيوه در ماهي وجود دارد مصرف كپسولهاي امگا3 توصيه ميگردد چراكه اين كپسولها تصفيه شده و فاقد جيوه و ديگر سموم ميباشند.(البته نوع معتبر آنها). كپسولهاي امگا 3 را ميتوانيد از داروخانه ها تهيه كنيد .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)