آواآوا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 19 روز سن داره

پاداش بهشتی من

بازي با اسباب بازي هاي مختلف در خردسالي، يادگيري كلمات را دو برابر مي كند

1391/5/2 23:02
نویسنده : مریم
432 بازدید
اشتراک گذاری

به گزارش ايرنا، اين روانشناسان مي گويند: نوزادان و كودكاني كه تنها با يك نوع اسباب بازي، بازي مي كنند از نظر گفتاري ضعيف تر از گروهي هستند كه با اسباب بازي هاي متنوعي دارند.
بازي يكي از اساسي ترين جنبه هاي زندگي كودك محسوب مي شود و در واقع بازي به كودك اين فرصت را مي دهد تا خود را براي ورود به دنياي بزرگسالي آماده كند.
از اين لحاظ شرايط محيطي بازي، آزادي كودك در بازي، نوع اسباب بازي مورد استفاده و مدت زماني كه صرف بازي مي كند، اهميت بسيار شاياني در روند رشد شخصيت و آموزشهاي تربيتي كودك دارد.
بازي و اسباب بازي براي كودكان بسيار مهم مي باشد به طوري كه آنها بيشترين ساعات بيداري خود را به بازي و فعاليت مي پردازند.
انتخاب اسباب بازي مناسب براي كودكان در هر سني به جهت پرورش تفكر، تخيل و سرگرمي و لذت و مهمتر از همه يادگيري كودك و آشناسازي او با مفاهيم و دنياي پيرامون، بسيار حايز اهميت است.
به نظر كارشناسان، اگر اسباب بازي هاي كودك به دقت انتخاب شود موجب بالا رفتن كيفيت بازي و رشد شخصيت كودك مي شود.
اسباب بازي هاي آموزشي، نقش بسزايي در رشد كودكان پيش دبستاني دارد زيرا موجب بالا رفتن هوش، مهارتهاي اجتماعي و همچنين رفتارهاي احساسي كودكان مي شود.
برخي اسباب بازي ها به گونه اي طراحي شده است تا ديد وسيع تري را نسبت به محيط پيرامون در گروههاي سني مختلف ايجاد نمايد.
'كتايون خوشابي'، فوق تخصص روانپزشكي اطفال معتقد است: اسباب بازي در كنار ساير بازي ها در رشد و خلاقيت كودكان نقش بسزايي را ايفا مي كند.
وي اظهار داشت: مادران از ابتداي دوران شيرخوارگي از طريق اسباب بازي هايي مثل 'جغجغه' با رنگهاي درخشان و براق مي توانند موجب تحريك حواس پنجگانه كودك شوند.
اين فوق تخصص روانپزشكي اطفال، نقش بازيهايي مثل 'دالي بازي' 'قايم موشك بازي' را در تقويت هوش و خلاقيت كودكان موثر دانست.
خوشابي با بيان اينكه در انتخاب اسباب بازي بايد به سن كودك توجه شود، افزود: اگر اسباب بازي مطابق سن كودك براي او خريداري شود، در بالا بردن قدرت تفكر و خلاقيت او كمك شاياني خواهد كرد.
وي اسباب بازي هاي آموزشي مثل كره هوش، جورچين ها و خانه سازي را براي كودكان يكسال به بالا مناسب دانست و اظهار داشت: از سه سالگي به بعد نقش اسباب بازيهايي مانند عروسك، ماشين، تفنگ و بازيهاي تقليدي مثل خاله بازي مي تواند قوه تخيل كودك را افزايش دهد.
خوشابي خاطر نشان كرد: اسباب بازي نبايد هيچ ضربه و آسيبي به كودك وارد كند و خريد اسباب بازي هاي پرخطر توسط والدين توصيه نمي شود.
وي تصريح كرد: اگر والدين مي خواهند با كودكشان بازي كنند، بايد آنطور كه كودك مي خواهد و دوست دارد، با او بازي كنند و در صورت تمايل كودك با او همراه شوند.
انجام بازيهاي هوش و طرح معما، براي بكارگيري فكر كودك، باعث مي شود تا كودك قوه فكر و تخيل خود را به كار بيندازد، جوانب مختلف مساله را در نظر بگيرد و سعي در حل مساله كند.
كودكي كه مسايل مختلفي را به شكل بازي يا معما حل مي كند، در برخورد با مسايل زندگي، مسايل علمي و غيره به همين شكل عمل مي كند زيراكه ياد گرفته است كه مساله را از زاويه هاي مختلف نگاه كند و راه حل مناسب براي آنها بيابد.
اين موضوع نقش زيادي در تقويت اراده و نگرش مثبت كودك به مسائل مختلف دارد و در رشد هوش او نيز موثر است.
به گفته روانشناسان، كودكان در سه سال اول زندگي به سرعت علاقه خود را به يك نوع اسباب بازي از دست مي دهند و در اين سنين به اسباب بازيهاي متنوع و زيادي نياز دارند.
در اين سن هر نوع وسيله اي مي تواند براي كودك اسباب بازي باشد، حتي يك در قابلمه.
توجه كنيد كه گاهي يك اسباب بازي ساده كه شباهت به چيز خاصي ندارد قوه خلاقيت كودك را بيشتر تحريك مي كند، به عنوان مثال اگر يك تكه چوب در اختيار كودك باشد كودك آن را به جاي عصا، شمشير، تفنگ، اسب و غيره به كار مي برد، در حالي كه وقتي از يك شمشير پلاستيكي استفاده مي كند اين قابليتها را ندارد.
برخي از روانشناسان نيز معتقدند: اسباب بازي هاي فروشگاهي اغلب جذابند، اما برخي از آنها خطرات جسمي را براي كودكان بويژه براي كودكان زير سه سال به همراه دارد.
در طبيعت منبع بي زوال و بي انتهايي از اسباب بازي براي كودكان وجود دارد، مانند بازي با آب، شن، چوب، برگ و بسياري منابع بي خطر ديگر كه موجب رشد جسمي، عاطفي، شخصيتي و ذهني كودك مي شود و زمينه بروز خشونت را در وي بسيار كاهش مي دهد.
اين در حالي است كه از كاغذهاي باطله و پارچه هاي دور ريز نيز مي توان به عنوان اسباب بازي براي ايجاد خلاقيت و تحريك حس كنجكاوي در كودكان استفاده كرد.
والدين به اين نكته بايد توجه داشته باشند كه ايمني اسباب بازي بسيار مهم است زيرا سالانه حدود 120 هزار كودك در جهان بر اثر جراحات ناشي از اسباب بازي هاي خطرناك راهي بيمارستان مي شوند.
اگر اسباب بازي با قطعات كوچك براي كودكان بالاي شش سال تهيه مي كنيد مراقب باشيد در دسترس كودكان زير سه سال قرار نگيرد، چون قطعات ريز آنها را مي بلعند و موجب خفگي آنها مي شود.
اگر براي كودك بالاي سه سال، دوچرخه يا اسكيت مي خريد حتما به همراه آن لوازم جانبي مانند كلاه ايمني، دستكش و زانوبند بخريد تا صدمات ناشي از سقوط ، آسيب هاي مغزي و استخوانها به آنها وارد نشود.
با بالا رفتن سن كودك، شايد هدف بازي كردن يا شكل بازي كردن عوض شود، اما او نمي تواند از بازي كردن دست بكشد.
در بيشتر مواقع كودك دليل بازي كردن خود را نمي تواند بيان كند، ولي نمي تواند بدون بازي كردن زندگي كند.
امروزه ثابت شده است، كودكاني كه به درستي و اندازه كافي در دوران كودكي بازي نكرده اند از رشد ذهني و اجتماعي درستي برخوردار نيستند.
اگر چه ميل به بازي در سنين بالا كم كم كاهش پيدا مي كند و كارهاي روزمره زندگي و مسئوليتها جاي آن را مي گيرد، اما اعتقاد روانشناسان بر اين است كه انسان تا پايان عمر تمايل به بازي و تجربه كردن دوباره دوران كودكي خود را دارد. 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)