آواآوا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 19 روز سن داره

پاداش بهشتی من

اسباب بازی های مناسب کودکان پیش دبستانی

1391/5/2 22:58
نویسنده : مریم
370 بازدید
اشتراک گذاری

بازی و اسباب بازی برای کودکان بسیار مهم است. به طوری که آنها بیشترین ساعت های بیداری خود را به بازی و فعالیت می پردازند. کودکان زمان بازی را بسیار دوست دارند. به طوری که این زمان را بر هر چیز دیگری مقدم می دانند. انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است.
بهترین و مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی اسباب بازی های آموزشی است، چرا که این گروه اسباب بازی ها موجب پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهم تر از همه، یادگیری در کودکان می شود که او را با مفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می سازد. علاوه بر اینها اسباب بازی باید از ایمنی و کیفیت لازم برخوردار باشد. به اعتقاد انجمن جهانی تعلیم و تربیت دوران کودکی (ACEI)، اگر اسباب بازی های کودکان به دقت انتخاب شود، موجب ارتقای کیفیت بازی و رشد کودک می شود. اسباب بازی های آموزشی، نقش بسزایی در رشد کودکان پیش دبستانی ایفا می کند و موجب بالا رفتن هوش، مهارت های اجتماعی و همچنین رفتارهای احساسی کودکان می شود. این گونه اسباب بازی ها طراحی شده است تا دید وسیع تری در گروه های سنی مختلف ایجاد کند.

هدف از اسباب بازی های آموزشی
به طور کلی اسباب بازی های آموزشی، دو هدف عمده دارند: ۱- سرگرمی ۲- توسعه مهارت های کودکان.
اولین هدف کاملا روشن است؛ کودکان دوست دارند بازی کنند. بنابراین تمام اسباب بازی ها به انضمام اسباب بازی های آموزشی، برای کودکان جنبه سرگرمی دارند مگر این که کودک، خود تمایلی به بازی کردن نداشته باشد.
دومین هدف اسباب بازی های آموزشی برای همگان کاملا واضح و روشن نیست. بیشتر والدین فکر می کنند؛ تنها هدف اسباب بازی ها، تفریح و سرگرمی است. آنها نمی دانند که اسباب بازی های آموزشی برای کمک به آموزش بهتر کودکان طراحی شده اند. به همین دلیل در انتخاب اسباب بازی، بیشتر اسباب بازی های لوکس و فانتزی را برای کودکان شان خریداری می کنند.

انواع اسباب بازی
اسباب بازی های علمی و طبیعی
اسباب بازی های علمی برای این گروه سنی دنیایی از علم است. این گونه اسباب بازی ها این شانس را به کودک می دهد که دنیای اطراف را کشف کند و دامنه دانستنی های خود را افزایش دهد. اما متاسفانه والدین هنگام انتخاب اسباب بازی، کمتر به دنبال خرید این گونه اسباب بازی ها هستند.

پازل ها و بازی های حل مسئله
امروزه پازل ها و بازی های حل مسئله، در اشکال و ابعاد مختلف به وفور در بازار یافت می شود. کیفیت و طراحی آنها نیز روز به روز بهتر و متنوع تر می شود. پازل ها با توجه به ماهیتی که دارند؛ قدرت تمرکز، تفکر خلاق و منطقی را در کودکان افزایش می دهند و آنها را وادار به تفکر می کنند. کودک با تمرکز بر روی پازل به راحتی قطعه ها را جا به جا و آنها را حل می کند. به طوری که در بعضی مواقع موجب حیرت والدین خود می شود. پازل ها و بازی های حل مسئله، بهترین نوع اسباب بازی های آموزشی برای کودکان سنین پیش دبستانی است، زیرا آنها چندبعدی و قابل لمس هستند، مدل های مختلف آن برای سنین مختلف وجود دارد و کودک می تواند به تنهایی یا با دوستان خود به بازی بپردازد.

لگو
لگوها قطعه هایی هستند که کودکان از طریق متصل کردن آنها به یکدیگر، اشکال مختلفی را می سازند. این بازی بسیار مورد توجه و علاقه کودکان است. لگوها به تفکر، ابتکار و خلاقیت کودک کمک بسیاری می کنند.

ابزار و آلات موسیقی
موسیقی نقش بسزایی در رشد فکری و شخصیتی کودک دارد. اگر کودک شما کوچک ترین توجهی به موسیقی نشان می دهد، او را با یک ابزار واقعی موسیقی آشنا کنید. والدین با در اختیار گذاشتن آلات گوناگون موسیقی همچون پیانو، گیتار و … دید کودک را در موسیقی گسترش و این فرصت را به او می دهند که نه تنها عشق و علاقه خود را به موسیقی افزایش دهد بلکه مهارت های هنری اش را نیز به معرض نمایش بگذارد و خود را کشف کند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)