آواآوا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 29 روز سن داره

پاداش بهشتی من

تغذيه كودكان زير يک سال با شير پاستوريزه ممنوع

1391/4/13 9:38
نویسنده : مریم
243 بازدید
اشتراک گذاری

يک متخصص اطفال: تجربه طعم‌های متفاوت غذا در نوزادان مانع تغذيه مناسب می شود

 

يک متخصص اطفال با تاكيد بر لزوم تغذيه انحصاري كودك با شير مادر از بدو تولد تا شش ماهگي گفت: در صورتي كه مادر با دلايل منطقي و پزشکي قادر به شير دادن نوزاد خود نباشد شير خشک تنها جايگزين شير مادر است و نبايد از شيرهاي پاستوريزه براي تغذيه كودكان استفاده کرد.

دکتر بهرام اجلي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه زنجان، گفت: نوزدان از بدو تولد تا يک سالگي هر ماه يکبار، از يک تا دو سالگي هر دو ماه يکبار و بعد از 2 سالگي هر 6 ماه يکبار بايد توسط پزشک معاينه و روند رشد قدي و وزني آنها مورد بررسي قرار گيرد.

وي سال اول تولد نوزاد را مهم‌ترين و حياتي‌ترين سال در رشد آنها عنوان کرد و افزود: نوزادان در يک سال اول تولد از بيشترين ميزان رشد وزني و قدي برخوردارند؛ به طوري كه در يک سال اول، وزن آنها نسبت به وزن حين تولدشان 3 برابر افزايش مي‌يابد و اين روند در سه ماهه دوم ماهي نيم کيلو و در 6 ماهه دوم ماهي 200 الي 300 گرم است.

اين متخصص اطفال ميانگين قد 50 سانتي متر را استاندارد قدي نوزادان در حين تولد عنوان كرد و ادامه داد: در طي يکسال اول، قد نوزادان با 25 سانتي متر افزايش به حدود 75 سانتي‌متر مي‌رسد.

وي 80 درصد رشد مغزي کودکان را در دو سال اول زندگي عنوان کرد و افزود: 70 درصد افزايش حجم سلول‌هاي مغزي کودکان در سال اول و مابقي در سال دوم صورت مي‌گيرد.

اجلي همچنين تجربه مزه‌هاي متفاوت را براي کودکان زير يک سال توصيه نكرد و گفت: اين امر مانع از تغذيه مناسب كودكان زير يك سال است. در مجموع استفاده از غذاهاي کمکي از 6 ماهگي آغاز مي‌شود و توصيه مي‌شود که از غذاهايي مانند فرني، هريره بادام، شير برنج و لعاب برنج براي تغذيه اين كودكان استفاده شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری ايسنا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)