آواآوا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

پاداش بهشتی من

مزيت ورزش براي بارداري

1391/5/4 13:39
نویسنده : مریم
464 بازدید
اشتراک گذاری


ورزش مناسب موجب احساس بهتر و انرژي و انگيزه بيشتر براي مادر باردار مي‌شود ضمن اينكه چهار فايده ديگر دارد:
1) تسكين درد كمر كه در خانم‌هاي باردار زياد مشاهده مي‌شود، كاهش شدت و احتمال يبوست، پيشگيري از كشش و فشار بر مفاصل، كمك به خواب بهتر با كاهش استرس و اضطراب.
2) ورزش كردن با افزايش خون‌رساني به پوست موجب ظاهر بهتر مي‌شود.
3) ورزش كردن موجب آماده شدن قلب و عضلات براي زايمان مناسب مي‌شود و از طرفي با كنترل تنفس، به كاهش درد زايمان كمك مي‌كند.
4) ورزش و فعاليت جسمي‌هدف‌مند و منظم، موجب رسيدن به شرايط پيش از بارداري و مناسب شدن وزن و جسم و روح مي‌شود . البته نبايد توقع داشت كه در زمان بارداري با ورزش كردن وزن را كم كرد چون از نظر بهداشتي و علمي‌درست نيست.
پزشكان ورزشي پس از سه ماهه اول ورزش‌هايي را كه مستلزم خوابيدن به پشت است ممنوع مي‌كنند چون وزن جنين زياد مي‌شود و به عروق خوني مادر فشار وارد مي‌آورد و براي مادر و در نهايت جنين مضر است. كلا اين ورزش‌ها ممنوع است: هرگونه ورزش با تغيير جهت ناگهاني، هر حركتي كه بالا و پايين زياد داشته باشد، هر حركتي با احتمال آسيب شكمي، طناب زدن، انواع پرش‌هاي ورزشي.
برخي ورزش‌ها هم محدوديت دارند: ورزش‌هاي با برخورد بين فردي، اسكي با شيب تند، شيرجه، اسب سواري. در حاليكه بعضي از پزشكان مي‌گويند اگر ارتفاع گام‌ها را كم كنيم، مي‌توانيم ايروبيك نوع استپ را انجام دهيم، ديگر پزشكان به علت تغيير مركز نيروي جاذبه، آن را مناسب نمي‌دانند. اگر مي‌خواهيد ايروبيك را با شدت بسيار كم كار كنيد، حتما با نظر پزشك باشد و اين نشانه‌هاي هشدار را با پزشك‌تان در ميان بگذاريد: خون‌ريزي، درد غيرطبيعي، سرگيجه يا سبكي سر، تنگي نفس غيرمعمول، تپش قلب يا درد قفسه‌سينه، خروج مايع از مجراي زايماني، انقباضات رحمي.
تمرينات ورزشي زنان باردار بر هوش كودكاني كه به دنيا مي آورند تاثير دارد. تحقيقات جديد نشان مي دهد مادراني كه در دوره بارداري ورزش مي كنند فرزنداني به دنيا خواهند آورد كه ضريب هوشي آنان بالاتر از كودكاني خواهد بود كه مادرانشان در دوره بارداري ورزش نمي كنند.تمرينات ورزشي باعث مي شود خون بيشتري به مغز كودك برسد علاوه براينكه اين تمرينات به سلامت مادر هم كمك مي كند. توصيه مي شود زنان باردار قبل از ورزش كردن با پزشك خود مشورت كنند چون در برخي شرايط ، ورزش كردن ممكن است براي مادران باردار يا كودكشان خوب نباشد يا برخي ورزش ها هستند كه مادران باردار نبايد آنها را انجام دهند.

يك گروه از پژوهش‌گران آلماني با انجام آزمايش‌هايي در مورد موش‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه ورزش كردن و فعاليت‌ بدني براي پستانداران ماده در دوران بارداري موجب مي‌شود مغز نوزاد آن‌ها بزرگ‌تر و فعال‌تر شود.
جرد كمپرمان از مركز ماكس دلبروك براي تحقيقات در پزشكي مولكولي واقع در برلين به اتفاق همكارانش موش‌هاي ماده و حامله را در شرايط مختلف مورد آزمايش قرار دادند و مشاهده كردند مغز نوزادان آن دسته از موش‌ها كه در دوران بارداري فعال بوده‌اند و به شكل منظم تحرك داشته‌اند، در ناحيه هيپوكامپوس داراي 40 درصد سلول بيش‌تر از مغز بچه موش‌هايي است كه مادرانشان در دوران بارداري بي‌تحرك بوده‌اند.
ناحيه هيپوكامپوس نقش مهمي در يادگيري و حافظه ايفا مي‌كند.
محققان آلماني كه نتايج بررسي‌هاي خود را در ارگان آكادمي ملي علوم آمريكا منتشر كردند خاطر نشان ساختند كه مغز نوزادان موش‌هايي كه مادرانشان از تحرك برخوردار بوده‌اند، در دوراني كه در رحم مادر بوده‌اند سلول‌هاي كم‌تري در ناحيه هيپوكامپوس توليد مي‌كند، اما چند هفته پس از تولد، مغز اين موش‌ها با سرعت، سلول‌هاي زيادي را در اين ناحيه به‌وجود مي‌آورد.
در آزمايش‌هايي كه در گذشته بر روي موش‌هاي بالغ به انجام رسيده بود اين نكته مشاهده شده بود كه ورزش كردن در موش‌هاي بالغ موجب مي‌شود بر شمار سلول‌هاي ناحيه هيپوكامپوس افزوده شود.
به اين ترتيب دانشمندان نتيجه‌ گرفته بودند كه ورزش مي‌تواند در بهتر كردن توان يادگيري و ارتقاي قوت حافظه در افراد بالغ نقش داشته باشد.
تحقيق اخيرا اين نكته را روشن ساخت كه نتايج مثبت ورزش به جنين‌ها نيز انتقال پيدا مي‌كند و مغز آنها را نيز قدرتمندتر مي‌سازد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)