آواآوا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه سن داره

پاداش بهشتی من

جلوگیری از به ‌بار آمدن بچه‌ از خودراضی

1392/5/3 20:16
نویسنده : مریم
956 بازدید
اشتراک گذاری

جلوگیری از به ‌بار آمدن بچه‌ از خودراضی

دخترک در مهدكودك، بچه خوبی است؛ به حرف‌ها گوش می‌کند. همه مربيان مهد، از او راضی هستند و او را دختري مهربان، دوست‌داشتني و مودب مي‌دانند. پدر و مادر‌ دختر کوچک‌شان را در منزل، خودخواه، لوس، بهانه‌گير و غيرقابل تحمل می‌دانند كه همه افراد خانواده از دست او به ستوه آمده است. پدر و مادر او در عجب هستند كه چرا رفتار او در محيط مهد با خانه آنقدر متفاوت است.
آيا فرزندشان واقعا دختري لوس و خودخواه است؟ نكند طرز رفتار آنها با فرزندشان اشتباه بوده است؟ نكند تقصير آنهاست كه دخترک چنين رفتاري دارد؟
به چه بچه‌ای لوس می‌گویند؟
بچه لوس، به بچه‌ای اطلاق می‌شود که بخواهد همه خواسته‌هايش‌(چه معقول و چه غير معقول) توسط بزرگ‌ترها به سرعت برآورده مي‌شوند. او تحمل ناكامي را ندارد. اين خواسته‌ها ممكن است در كودكان كوچك‌تر قابل‌ انجام باشند اما كودكان بزرگ‌تر، خواسته‌هاي بيشتري دارند و اگر خواسته‌‌هاي‌شان برآورده نشود، بدرفتاري بيشتري نشان مي‌دهند.
جلوگیری از به‌ بار آمدن بچه‌ از خودراضی
اگر می‌خواهید از لوس شدن فرزندتان جلوگیری کنید، باید بدانید بهترين راه، داشتن قوانين و مقررات در خانواده است. به عنوان نمونه اگر بچه‌ها با خانواده بيرون مي‌روند، بدانند كه در مغازه فقط اجازه خريد يك وسيله را دارند يا از قبل بدانند كه آن روز هيچ ‌چيز براي آنها خريده نمي‌شود. بايد سعي كنيم تغييري در رفتارمان ندهيم و با ثبات باشيم. در اين صورت بدرفتاري و لوسي كودكان، به‌تدريج از بين مي‌رود.
اثر تشويق و تنبيه در تربیت و رفتار کودک
پدران و مادران بدانند در تربیت و رفتار کودک، تشویق و تنبیه اثرگذار است. تشويق كمك‌كننده است و باعث رفتار خوب كودك مي‌شود. اما بايد به كودك خود بفهمانيم كه چه رفتاري مد نظر ماست. مثلا بگوييم اگر در برخورد با ديگران سلام كند، جايزه‌اي مي‌گيرد. اما اين تشويق‌ها و جايزه‌ها هم نبايد دايم تكرار شود چون كودك شرطي مي‌شود و هر كاري را فقط به خاطره جايزه انجام مي‌دهد. اما تنبيه، به ‌خصوص تنبيه بدني، اصلا كار درستي نيست و اثر منفي بر كودك مي‌گذارد. كودكي كه رفتار نامناسب دارد، قلدر است و روي حرف خودش ايستاده، ممكن است بيش‌فعال باشد و تنبيه كردن او هم اثر عكس خواهد داشت. بعضي از اين كودكان، اختلال‌هاي مقابله‌اي دارند. آنها همكاري ضعيفي دارند و دايم جواب «نه» مي‌دهند. اين بچه‌ها تحمل موضع بالاتر از خود را‌(چه پدر، چه مادر و چه معلم) ندارند. چنين كودكاني را بايد جداگانه درمان كرد.
دلیل لوس شدن بچه
دلیل اینکه فرزند لوس بار می‌آید، کارهای پدر و مادر است. این دسته از پدران و مادران به كودكان خود، باج مي‌دهند تا كاري نكنند كه آبروي آنها برود اما بعدا آنها را تنبيه مي‌كنند. چنين كاري خيلي بد است. كودك بايد در همان لحظه متوجه كار بد خود بشود. براي اينكه چنين مشكلي پيش نيايد، بايد از قبل‌ روي كودك كار كرد و تصميم قاطع بگيريم تا رفتارهايش را اصلاح كنيم. اگر با كودك خردسال خود به ميهماني مي‌رويم، بايد بدانيم كه وي تحمل يك ميهماني طولاني را ندارد؛ پس بايد زمان ميهماني كوتاه باشد و همراه خودمان وسايلي ببريم كه وي را سرگرم كند. بدانيم كه رها كردن كودك در ميهماني‌ اشتباه است. همچنين بايد از قبل براي كودك خود روشن كنيم كه از او چه مي‌خواهيم. به ‌عنوان نمونه چند رفتار ساده مثبت را به او يادآوري كنيم:‌«با صداي آرام حرف بزن! ميوه را وقتي تعارف كردند بردار!» سپس از او مي‌پرسيم كه آيا متوجه صحبت‌هاي ما شده يا نه؟ بايد مطمئن شويم كه كاملا حرف ما را درك كرده است. نكته مهم ديگر آن است كه رفتارهاي منفي را به او نگوييم. مثلا نبايد بگوييم:‌«داد نزن! به ميوه حمله نكن!» در ضمن اگر در ميهماني بدرفتاري كرد، بايد ميهماني را ترك كنيم. براي انجام اين كار بايد از قبل با صاحبخانه هماهنگ كرده باشيم كه او ناراحت نشود يا پادرمياني نكند. كودك ما بايد بفهمد كه ما در تصميم و حرف خود كاملا جدي هستيم.

منبع:madaranmag.com


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)